Dryneedling

Een dryneedling behandeling kan worden toegepast bij paarden met pijn in de spieren, stijfheid, myofasciaal pijnsyndroom en spierblokkades.

Wat is dryneedling?

Bij dryneedling prikken we met een dryneedle naald in een myofsciaal triggerpoint zonder daarbij iets in de triggerzone te injecteren. Een myofasciaal triggerpoint is een zeer lokale verkramping in de spier  waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek ontstaat.

Door het aanprikken van spieren ontstaat er een contractie van de spier reflexmatig, (local twitsch response,LTR) hierdoor ontstaat ontsapnnin in de spier, doorbloeding neemt toe, er volgt herstel, mobiliteit verbetert, pijn neemt af en de gewrichtsfunctie neemt toe.

Waarom dryneedlen?

Door bijvoorbeeld stress, overbelasting een val of trauma, eenzijdige belasting, te weinig beweging compensatiepatronen na trauma, kunnen triggerpoints onstaan. Hierdoor kunnen de spieren moeilijk ontspannen/lengte geven en is er verminderde ROM( range of motion).

Vaak te herkennen aan, weinig bespiering, geen goede gewichtsverdeling over 4 benen, onderhals, hoofd scheefhouden, enz.

Hieronder een overzicht van veelvoorkomende klachten bij paarden.
Bij deze klachten is het verstandig om zo snel mogelijk contact op te nemen.

Voor een behandeling:

Bloedzuigers zijn over het algemeen wat kieskeurige diertjes. Ze houden niet van geurtjes, koude of veel haar. Dus bijvoorbeeld gebruik van vliegenspray of het geven van knoflook in de zomer wordt afgeraden voor een behandeling. Een rustige omgeving zonder kou of tocht wordt aangeraden.

Verder kunnen bloedzuigers niet worden ingezet samen met bepaalde medicijnen. Dit moet van te voren wel goed besproken worden.